Dnes je , ( juliánského církevního kalendáře)


O slabé víře Ctihodný Nikodém Svatohorec

O slabé víře Ctihodný Nikodém Svatohorec

Příspěvekod marekM » 11 úno 2010 23:19

O slabé víře (Ctihodný Nikodém Svatohorec)

Obrázek

Slabost ve víře se rodí ze dvou příčin: zaprvé, když mysl nemůže proniknout do hlubin Božích tajin (tajemství) a jeho skutků, díky kterým se stáváme věřícími. Dále proto, že Boží tajiny a skutky si naše vůle nemůže zamilovat dříve, než si je uvědomí, neboť základem lásky je uvědomění si milovaného. Blažený Augustin proto říká, že člověk si může zamilovat věci neviditelné, avšak ne ty, které nezná. Můžeme se setkat s některými lidmi, kteří věří ani ne tak proto, že si vědomě a svobodně vybrali křesťanský život, jako spíše proto, že se narodili křesťanským rodičům. Jsou věřícími jen proto, že byli pokřtěni. Co se týče ostatního, jen málo chápou onu velikost a vznešenost Božích tajemství, a proto si též málo uvědomují přednost naší víry před ostatními náboženstvími. Tito lidé, kteří jen málo dávají pozor na to, aby se jejich život řídil podle zákonů Evangelia, se nakonec v ničem neliší od nevěřících. Když říkají, že věří v církevní tajiny, tak v ně věří vírou natolik zmatenou, lhostejnou a slabou, že můžeme říci, že ví jen tolik, kolik věděl onen slepý, který viděl lidi jako stromy (viz Mk 8,24). Prohlašují Krista za učitele víry, tajin a dogmat, které nám On otevřel, ale neuskutečňují ve svém životě Jeho zákon. Víra musí mít nejen pravidlo věřit, ale i pravidlo tvořit. Ona, jinými slovy, spočívá nejenom v tom, že se věří, ale i v tom, že se správně žije: Víra bez skutků je mrtvá. (Jakub 2,26) Od slabé víry pochází dvě spolu svázané a strašné duchovní neštěstí: postupné opouštění ctností a rozkvétání všeho špatného. Podívejme se nejprve, jak postupně člověka opouštějí ctnosti. Dnešní křesťany pro jejich slabou víru opouští bohatství ctností, které bylo v rozkvětu a rozšiřovalo se v prvních stoletích křesťanství. Děje se tak proto, že jako je kořen důležitý pro strom, stejně důležitá je i víra pro duši. Ona jí vyživuje, dává ji možnost růst a přinášet plody. Žije-li tedy křesťan, žije pomocí víry ve shodě s tím, co říká sv. apoštol Pavel: Spravedlivý pak z víry živ bude. (Řím 1,17). I kdyby na křesťana spadlo celé peklo, on to vydrží. Ale jestliže oslabí kořen své víry, ihned kvůli tomu začnou uvadat i všechny ctnosti a začnou se ztrácet nejen plody, tj. jeho vnitřní duchovní stav, ale i listí, tj. jeho vnější dobré chování. Když jsme si ukázali, jak člověka opouštějí ctnosti, můžeme se nyní podívat, jak od slabosti víry začíná rozkvétat zlo a špatnost. Když apoštol Petr, poté co kráčel po moři, začal tonout, připisoval to vanutí silného větru: Ale vida vítr silný, lekl se… Hospodin mu ale ukázal jinou příčinu – malověrnost: Malověrný, proč jsi pochyboval? (Mat 14,30-31) I křesťané proto připisují příčinu svých špatných skutků buď nějakému pokušení, nebo svojí slabosti. Ale skutečnou příčinou je jejich slabá víra! Mnozí křesťané si myslí, že hřích je jen jakousi mladickou lehkomyslností, prominutelnou slabostí, malinkým zlem a přidávají jeden hřích k druhému. Když se potom přiblíží nějaký velký svátek, Pascha nebo Vánoce, jdou se vyzpovídat. Jejich zpověď je však v těchto případech pouze formální a povrchní. Ach! Zdali jsou tito věřící dětmi světla?, jak nazývá křesťany apoštol! Zdali jsou učedníky Bohočlověka Krista? Zdali jsou potomky svatých? Odkud to všechno pochází? Od slabé víry! Je vidět, že jsme se přiblížili k oněm těžkým dním, o kterých řekl Hospodin: Když přijde Syn Člověka, zdali nalezne víru na zemi? (Luk 18,8) Na závěr nás napadá otázka: Existuje-li vůbec nějaký způsob uzdravení se z tohoto strašného zla? Ano, existuje. Stačí jen, aby se o uzdravení snažil člověk, jehož víra je slabá. A co musí udělat? Nejprve musí vřele prosit v modlitbách Boha o zesílení své víry. Stejně tak to činili i svatí apoštolé: Přidej nám víry (Luk 17,5). Nutné je i vnímavé studium knih, které vysvětlují a objasňují – nakolik je to možné – význam posvátných tajin víry: Písmo Svaté, díla svatých Otců a jiné pravoslavné knihy, jež mohou přinést spásu našim duším. Umnožení naší víry náleží bezkonečné Boží milosti, která se dává každému podle jeho dobré vůle, snahy a celkové pokory.
marekM
 
Příspěvky: 249
Registrován: 03 úno 2010 18:55

Zpět na Citáty, překlady, Paterik

Kdo je online

Uživatelé procházející toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 2 návštevníků

cron